24 March 2015

Renovation Rumah Kami

Hari ini agak free. Ambil day off sebab nak monitor bibik ( pay pershift ) cuci rumah sebelum angkut segala perabut masuk.

Maid ni just amik 5jam pershift, bayaran RM60.
Kerja 8am-1pm.
Sambil2 tengok dia mencuci, aku berblog sambil dengar radio..layannnn





Sekadar coretan perjalanan progress renovation satu persatu sejak dapat kunci rumah

1) Report segala defect sambil follow up progress

2) Extend dapur seperti post sebelum ni. Kos RM 34k

3) Pasang tinted rumah. Advisable sebelum pasang grill rumah tau.

Jumlah tingkap : 15
Jumlah Sliding door : 4
Pintu masuk : 1

Quotation dr kedai A: RM 2400
Quotation dr kedai B : RM 1600

Haruslah pilih yg lagi murah kan..3ply..color green/silver. 

Owh sejukkknya terasa selepas pasang tinted. Boleh reduce power consumption dek pasang aircond / kipas. 

4) Daftar dengan TNB untuk masuk meter eletrik. Yang ni pemaju dah done part dia cuma aku kena pergi sendiri bayar deposit buka akaun. Yang part ni aku skip, mintak ja tolong orang yang wiring whole rumah ( yang aku percaya la ) pergi tolong daftar since nanti dia nak upgrade meter dari single phase ke 3 phase.

Bagi kedai dan pejabat, kebiasaannya dibekalkan dengan pendawaian 3-phase memandangkan banyak tenaga elektrik yang diperlukan.Pendawaian 3-phase akan membekalkan tenaga letrik yang mencukupi dan seimbang sekiranya pengguna menggunakan tenaga elektrik yang banyak seperti air-cond, pam bermotor untuk kolam renang dan sebagainya. Ianya lebih menjimatkan berbanding single-phase tetapi untuk menukar pendawaian single-phase kepada 3-phase memerlukan belanja yang besar kerana sistem pendawaian di rumah/premis perlu ditukar. 

Total kos : 
Daftar TNB : RM 1060
Wiring ( concealed ) : RM 7k

Mahal kan..setiap bilik wajib ada 3 soket min, point aircond, point water heater , 2db kat bwh utk 3 phase , suis lampu auto luar rumah, point utk water pump, wiring car porch etc. so nanti tak payah nak tebuk2 dinding lagi. Dah cukup banyak dah point yang sedia ada

Yang dipilih wat wiring ni orangnya jujur, kerja hospital juga jadi dia datang wat time dia cuti / weekend saja. Memang berbulan2 masa diambil. Asalkan boleh dipercayai, ada lesen / memang ada background nak wat wiring. Aku tak kisah pun lambat. Bukan nak masuk rumah rushing pun.

5) Pasang grill & pasang pintu stainless steel di dapur. 

Total grill :                            RM 6000
Pintu stainless steel :             RM 1300

6) Pasang awning depan / belakang rumah

Total kos : RM10 k

7) Beli lampu / kipas 

Kos : RM 3k ++

8) Pasang alarm . Sila rujuk post sebelum ni


9) Cat rumah . 1 st step  cat dalam sahaja

Upah : RM 800 ( Untuk semi D 2 tingkat )
Upah cat momento 3 feature wall : to be updated
Kos beli cat etc : RM 1k++

Aku pilih cat momento, cat nippon satin glo n smart paint vinyl glo

9) Dah siap cat masa untuk mencuci rumah. Lalala..pas ni boleh tempah langsir pulok.

Quotation yg diberi RM 5351 termasuk semua upah / kain / pasang rod / rail double utk bilik







17 comments:

Unknown said...

Salam , sy adamlutfi. Warga indonesia, tpi dah 15 tahun pengalaman bina/ubahsuai rumah. Dulu ikut tokey, tpi dia ambik untung byk, pekerja semua lari. Skrg kerja sendiri, sy xde lesen tpi contoh gambar rumah yg dah buat byk. Boleh tgok, harga boleh bincang, sistem bq , qou boleh anggar kalau tuan2 ada layout. Area gombak , greenwood selayang wangsamaju setapak, boleh call 0123407710, insya'Allah boleh bantu,

Amir renovation said...

As salam silah hubungi sy sekiranya tuan dan puan memelukan tukang renovat umah dah pejabat..jenis pekerjaan yg sy buat sendiri adalh memasang tile,plaster siling,buat porch,wayaring,plumbing,grill dan owning,sambung rumah,lantai vinyl dan wall paper,waterprofing dan keje linnya. Terbuka untuk kawasan bangi,kajang,serdang,putrajaya,cheras,puchong,ampang,bndr sri putra,bukit mahkota dan nilai. Hubungi sy d no 0192945175 or wssp sy 011291¹0298

Amir renovation said...

0192945175 or wssp 01129110298

Unknown said...

bandingkan harga kami, saya sedia memberi khidmat terbaik pada kadar yang mampu milik bukan mampu tengok..sila whatsapp 0127399682 BESI BERANI HD ENTERPRISE ( sa039152-x )..bumiputera

Unknown said...

bandingkan harga kami, saya sedia memberi khidmat terbaik pada kadar yang mampu milik bukan mampu tengok..sila whatsapp 0127399682 BESI BERANI HD ENTERPRISE ( sa039152-x )..bumiputera

Zainal said...

Salam... saya baru pas reno rumah saya... area paya rumput melaka... rumah semi d single storey.. 30x48 build up... 40x85 total keluasan... besar la gak.. banyak cermin plak tu :)
Nak share pengalaman.. scope reno : cornice utk ruang tamu n dry kitchen, kitchen cabinet plus tall unit utk dry kitchen (agak luas), table top for wet kitchen, wiring plus installation termasuk auto gate wiring & door bell, tv panel, tv hanging kabinet, grill utk satu rumah, tambah tembok batu kat wet kitchen plus pintu besi... saya survey 5 contractors... quotation average rm40k.. but finally saya jumpa ah keong... quotation dia cuma rm27k... rumah saya dh 80% complete.. keje kemas... contractor dia pun sume jenis tua2 n experience... ramai gak teman ofis saya dh start mintak quotation dari dia... rasa nak share cuz price dia sgt bagus plus keje pun kualiti... dia cover area melaka seremban hingga ke kl... bley minta quotation for free n compare dgn kontraktor lain... manela tau bley save $$$ :)
if nak more detail, bley pm/ whatspp saya... 0165444303...saya bley share skali pix umah saya :)

Zainal said...

Salam... saya baru pas reno rumah saya... area paya rumput melaka... rumah semi d single storey.. 30x48 build up... 40x85 total keluasan... besar la gak.. banyak cermin plak tu :)
Nak share pengalaman.. scope reno : cornice utk ruang tamu n dry kitchen, kitchen cabinet plus tall unit utk dry kitchen (agak luas), table top for wet kitchen, wiring plus installation termasuk auto gate wiring & door bell, tv panel, tv hanging kabinet, grill utk satu rumah, tambah tembok batu kat wet kitchen plus pintu besi... saya survey 5 contractors... quotation average rm40k.. but finally saya jumpa ah keong... quotation dia cuma rm27k... rumah saya dh 80% complete.. keje kemas... contractor dia pun sume jenis tua2 n experience... ramai gak teman ofis saya dh start mintak quotation dari dia... rasa nak share cuz price dia sgt bagus plus keje pun kualiti... dia cover area melaka seremban hingga ke kl... bley minta quotation for free n compare dgn kontraktor lain... manela tau bley save $$$ :)
if nak more detail, bley pm/ whatspp saya... 0165444303...saya bley share skali pix umah saya :)

Rumah Minimalis 1 Lantai Tampak Depan said...

Hmm boleh juga neh konsepnya :) kalo mau lihat contoh rumah bisa lihat di blog saya desain rumah sederhana di kampung tapi mewah

Desain Rumah Minimalis said...

Bagus postingannya ttg desain rumah minimalis :)

Desain Rumah Minimalis said...

Bisa tengok blog saya untuk contoh rumah :)

SIYOBUDIONO (BUDI) said...

Salam,
Saya contractor berpengalaman 15 tahun, banyak projek yang sudah kita siapkan seperti bina rumah, rumah tambahan, dapur & Porch, rumah tepi, kolam hiasan, pergola, pertukangan kayu, landscape dll
Kita membuat harga dengan detail beserta 3d image yang mudah di fahami,
available area puchong dll
Untuk maklumat lanjut sila lawati blog
www.mytukang.com
Atau Call/WhatsApp di talian +60126794771 BUDI

SIYOBUDIONO (BUDI) said...

Salam,
Saya contractor berpengalaman 15 tahun, banyak projek yang sudah kita siapkan seperti bina rumah, rumah tambahan, dapur & Porch, rumah tepi, kolam hiasan, pergola, pertukangan kayu, landscape dll
Kita membuat harga dengan detail beserta 3d image yang mudah di fahami,
available area puchong dll
Untuk maklumat lanjut sila lawati blog
www.mytukang.com
Atau Call/WhatsApp di talian +60126794771 BUDI

Unknown said...

0163124030 anto tukang tile

Unknown said...

ada no fon ah keong tu x?

Hirlan said...

0176620117
Kami menyediakan perkhidmatan Plumbing Dan Renovation :
-Bina rumah
-Ubah suai rumah dan pejabat/office
-Pasang tiles dan plaster siling
-Buat teble top dan kabinet
-Kerja-kerja paip
-Baiki sinki dan tandas tersumbat
-Baiki atap/bumbung bocor
-Kerja-kerja wiring
-Pasang tangki tangki air dan cuci tangki
-Pasang pintu dan tingkap
-Pasang diding partation
-MENGECAT
perkhidmatan kami dijamin berkualiti “harga boleh runding, dan kerja dijamin bertanggung jawab
HUBUNGI: 0176620117 atau guna WhatsApp pada no yang sama

Anto said...

01121399005 anto tukang tile

Anto said...

01121399005 anto tukang tile

Post a Comment